Sunday, December 26, 2010

kaSih sayANg...

pada suatu hari d sekolah,sesorg murid brtnya pada guru. ketika itu guru tersebut sdg mngajar mengenai kasih sayang.

pelajr:"cikgu,mcm mana kita nk pilih sesorg yg terbek sbgai org yg plg kita syg? mcm mana juga ksh syg itu nk berkeklan? "

CIKGU:"ok,kamu ikut apa yang sy suruh.kamu pergi ke padang.kamu berjalan d atas rumput smbil memndang rumput di depan kamu.pilih yg PALING cntik tnpa menoleh ke belakang lg walau sekali.dan petik rumput yg PALING cantik,bwa ke kelas"

apabila peljr tersebut pulang ke kelas,tiada sehelai pun rumput di tgnnya.cikgu brtanya,knapa tiada rumput yg di pilih?

PELAJAR:"td,masa sy berjln,sy crilah rumput yg plg cantik.mmg ade yg cntik tp ckgu kata petik yg paling cntik,maka sy pun trus brjaln ke depan smbil mncari yg plg cantik tnpa menoleh ke belakng lagi.tp,smpai dipghujung padang,sy xjumpa pun yg plg cntik.mgkin ada di antra yg dibelkg sy td rumpt ygplg cntik tp da ckgu ckp xboleh menoleh ke blkg semula,jd tiadalah rumpt yg sy boleh petik.

CIKGU:"ya,itulah jawapan nya.maknanya,apabila kita telah berjumpa seseorg yg kita syg,jgn la kite mncari lg yg lebih baik dr itu.kite ptt hargai org yg berada didpn kita sebaik-baik nya. jgn kita menoleh ke belkg lg kerana yg berlaku tetap berlaku.semoga yg berlalu tidak akan berulang lagi,dan ingtlah org yg plg kita syg itulah yg plg cantik dan plg bek. maupun nak ikutkan byk lg yg cntik dan baik sperti rumput tadi..


hargailah org yg kita syg ..kerana tidak mudah mngenali seseorg itu ..tidak mudah melabuhkan kasih sayang yg mngunung..
sygilah ibu bapa,keluarga,org trsyg,shbt handai..

 

 

pesanAN korpERAT:we are only given today and never promised tomorrow.....
so be sure to tell someone you love them..
.(copy anoi's fb.)

No comments: